Een ondernemer moet zich veel verbeelden

KJB-bijeenkomst 9 maart 2009

Waar: Spinnerij Oosterveld in Enschede

Waarom: Om creatief wakker te worden

Door Remko Meddeler


Als je een groep van dertig ondernemers vraagt waarvoor je een doodgewone keukenrasp zoal zou kunnen gebruiken, krijg je de wonderbaarlijkste antwoorden. Van ‘wapen' tot ‘broche' en van ‘zandzeef' tot ‘barbecue voor alleenstaanden'. Interessanter wordt het als dezelfde groep - na op deze innovatieve wijze creatief wakker te zijn geschud - gaat brainstormen over hoe ondernemen beter kan. Dit leidde op het gebied van acquisitie tot verrassend bruikbare ideeën zoals het op een zomerdag met een ijscokar bezoeken van bedrijven en het laten rondvliegen van een spandoek met de tekst: IK HOU VAN MIJN KLANTEN. En precies dat is wat creatievelingen Willianne van Hemert (www.shoopaloop.nl) en Ferdy Masselink ( www.pars-fortunae.nl) op deze KJB-ledenavond duidelijk wilden maken: denken buiten de vaste kaders door de verbeelding te laten spreken kan ontzettend veel opleveren. Als het menselijke brein eenmaal aan het denken is gezet, kan het dagen later opeens met iets geniaals komen. Een uitstekende les die prima past binnen het 2009-thema van de KJB: innovatie.