Van hout tot hyperlink

KJB-bijeenkomst 9 november 2009

Waar: Spinnerij Oosterveld in Enschede

Waarom: Omdat traditionele media in combinatie met nieuwe technieken nog heel wat te bieden hebben.

Door Bianca Minkman


Geschiedenis van communicatie
Van Twitter of LinkedIn hadden de holbewoners die 20.000 jaar geleden de eerste grottekeningen maakten, nog nooit gehoord. Toch staan deze tekeningen aan de basis van onze hedendaagse communicatie. Copywriter en communicatie-adviseur Rob Elbers (gewerkt in de reclamebranche voor diverse mkb-bedrijven) hield een interessante presentatie over de ontwikkeling van communicatie door de eeuwen heen. Van hiërogliefen en papyrus tot perkament en papier. In China werkte men in 1450 na Christus al met blokdruk, de voorloper van de boekdrukkunst. Elbers ondersteunde zijn verhaal met duidelijke beelden en voorwerpen die hij had meegenomen. Zo riepen de letterkasten met loden en later stalen letters herinneringen op bij een aantal aanwezige grafici. Een belangrijke ontwikkeling was het ontstaan van massacommunicatie via radio en TV. Internet is eigenlijk pas sinds 1990 echt gemeengoed geworden. Zo lang geleden is dat eigenlijk niet... Internet maakt van iedereen zowel zender als ontvanger, een belangrijk verschil met massacommunicatie.

Digitaal drukken
Ton Heupink van Digital4 hield vervolgens een presentatie over druktechnieken. Hij legde het verschil uit tussen offset druk en digitaal druk, ook wel printing on demand genoemd. Ondanks deze wat verwarrende term blijkt dat digitaal druk niet te vergelijken is met printwerk van copyshops.  De keuze voor offset of digitaal druk wordt bepaald door de oplage, gewenste levertijd, materiaal en formaat. Zo is het maximum formaat A3 en kunnen enveloppen niet digitaal gedrukt worden. Wel kan digitaal druk dikker papier, zelfs eventueel met reliëf aan. Het omslagpunt tussen offset en digitaal druk voor enkelzijdig A4 ligt bij ca. 2000 stuks. Heupink verwacht dat copyshops voor de zakelijke markt verdwijnen omdat digitaal druk goedkoper zal worden door toenemende concurrentie. Daarnaast blijft offset voor grotere oplagen en formaten bestaan. Heupink had tot slot nog een aardig presentje: alle aanwezigen kregen een gepersonifieerd boekje met voorbeelddrukwerk mee.

Elbers en Heupink zijn netwerkpartners van KJB-lid Marko van den Berg van Montix.

KJB als virtuele onderneming
Voordat Elbers ons mee terug nam in de geschiedenis, vertelde KJB-voorzitter Ferdy Masselink over het KJB als virtuele onderneming en zijn visie hierop. Zijn streven is dat binnen twee jaar 80% van de KJB-leden elkaar actief kent. Robert Reinink vertelde over de rol die commissies hierin kunnen spelen met als voorbeeld de PR-commissie. Ferdy en Robert roepen leden op zich vooral aan te melden voor commissies om zo elkaar te leren kennen en van elkaar te leren.
Bij de ledenpresentatie stond De Jong Bedrijfswageninrichting uit Boekelo centraal. Harry de Jong nam daartoe spontaan het initiatief en vroeg speciaal aandacht voor winterbanden. De avond werd afgesloten met een gezellige netwerkborrel.

Mis het niet!
Wilt u ook een KJB-avond meemaken? Meld u aan voor de volgende bijeenkomst op 14 december over de crisis als kans.