Netwerken en Referral Marketing

KJB-netwerkbijeenkomst 8 maart 2010

Waar: Hotel-Restaurant Savenije in Lonneker

Waarom: Voor tips om netwerken op een hoger niveau te brengen dan 'bier en bitterbal'

Door Bianca Minkman


Is netwerken niet hetzelfde als mond-tot-mond reclame? En is netwerken te leren of is het 'aangeboren'? Met deze vragen zet Robert Reinink namens The Master Networker Institute de bezoekers van de drukbezochte KJB-avond aan het denken. Netwerken is gezellig, maar als je het doordacht en gestructureerd aanpakt, valt er veel meer uit te halen. Robert vertelt dat Referral Marketing in feite de ideale combinatie is van netwerken en mond-tot-mond reclame: je wordt door je netwerkpartner geïntroduceerd bij diens zakenrelatie en hij vraagt of jij contact mag opnemen. Zo kom je gemakkelijker 'binnen' omdat de zakenrelatie weet dat jij gaat bellen en vertrouwt op het oordeel van je netwerkpartner over jou. Een dergelijke systematische benadering vraagt wel een investering: de zvw-formule. Zorg dat je zichtbaar bent (veel netwerken!), zorg dat je te vertrouwen bent en dan volgt winstgevendheid. Stel vooraf je doelen, gekoppeld aan je promotieplan. Netwerken is vooral werken, want je moet zorgen voor authenticiteit, consistentie, onderscheid, zichtbaarheid en transparantie. Reputatiemanagement gaat verder dan gezellige avondjes met bier en bitterbal.

IMG_6240.jpg

Robert daagt de aanwezigen uit tot een elevatorpitch. Nicolet Meenderink van Red Levens springt daar enthousiast op in en presenteert spontaan zichzelf en haar bedrijf. Je bedrijf presenteren kan ook prima tijdens de Z-ONE Beurs op 30 en 31 maart aanstaande in de Grolsch Veste te Enschede. Renske Ek en Peter Snippert van de organisatie vertellen de KJB'ers hierover. Tot slot wordt het tijd voor het echte werk: netwerken dus!

Wilt u ook wat opsteken tijdens een KJB-avond en uiteraard netwerken? Geef u dan op voor de volgende bijeenkomst.

IMG_6235.jpg