Tijdens de eerste avond van het opgefriste - en voor de gelegenheid deels in roze gehulde - KJB 2.0 werd het antwoord gezocht op de vraag die ondernemers eeuwig en altijd bezighoudt: hoe vergroot ik mijn commercieel vermogen? Of platter (misschien ook duidelijker): hoe kom ik aan werk, aan nieuwe opdrachten? Ferdy Masselink en Erik Wolterink namen met de ruim twintig aanwezigen alle aspecten van het verkoopgesprek door.
Vanzelfsprekend werd allereerst stilgestaan bij de vraag wat verkopen nu precies is. Ja, het invullen van de behoefte van de klant. Maar er komt meer bij kijken...
Nadat in kleine groepen volop werd gediscussieerd en gespeculeerd over de beste manier om jezelf in de verkoop te gooien, werden de fasen van het verkoopgesprek stap voor stap doorlopen. Tuurlijk moet je vertellen wie je bent, wat je kunt en welke prijs daarvoor moet worden betaald, maar ook dat is nog niet alles...
Want misschien wel het meest bepalend voor het succes van een verkoopgesprek en het wellicht daaropvolgende traject, blijkt het vermaledijde onderbuikgevoel te zijn. Klikt het niet, heb je niet het juiste gevoel? Laat dat je gesprekspartner weten en neem op een nette manier afscheid van elkaar. Klikt het wel, voel je een wederzijds enthousiasme ontstaan? Gefeliciteerd, maar vergeet niet de gemaakte afspraken vast te leggen.
Jezelf blijven, authentiek zijn, daar scoor je mee. Begin dus niet over dat prachtige schilderij boven het bureau van je wellicht aanstaande klant als het je in werkelijkheid niet interesseert. Maar stel wel alle vragen die je voor je gevoel moet stellen. Bijvoorbeeld, na afloop, over hoe de ander het gesprek vond gaan en wie er uiteindelijk een beslissing neemt over het al dan niet met elkaar in zee gaan.
Wil je meer weten over het vergroten van je commerciële kracht? Bezoek de websites van Erik Wolterink en/of Ferdy Masselink en schroom niet om met hen contact op te nemen. En zorg ervoor dat je er de komende KJB-avond (weer) bij bent. Check hier de agenda.
(Tekst: Remko Meddeler. Foto's: David Ellerbeck)