Een goede ondernemer kan ook iets met een slecht idee

KJB-netwerkbijeenkomst 9 mei 2011

jaapvantilburg.jpgOp deze avond was Jaap van Tilburg te gast bij het KJB. Van Tilburg is programmamanager bij Venture Lab Twente en heeft veel ervaring met de begeleiding van innovatieve bedrijven. Venture Lab Twente richt zich vooral op high tech bedrijven maar Van Tilburg wist het innovatieproces prima te vertalen naar toepassing voor niet-technische bedrijven.


Tekst: Bianca Minkman

Van Tilburg: "Het idee is niet het belangrijkste, het draait om de ondernemer. Een goed idee in handen van een slechte ondernemer wordt niets, een goede ondernemer ziet kansen en kan een slecht idee verbeteren in een goed product."

Behalve dat de ondernemer de belangrijkste succesfactor is bij een goed idee, zijn er natuurlijk de haalbaarheidscriteria (technisch, commercieel, organisatorisch, financieel), de fasering (idee, formatie, ontwikkeling, introductie, groei en innovatie) en het bouwen van een goed businessmodel.

Van Tilburg gaf een aantal voorbeelden van ideeën waar hij in het verleden zelf mee aan de slag is gegaan als ondernemer. Samen met Frans van Vught, inmiddels oud-rector van de UT en destijds hoogleraar toekomstkunde, zette hij bureau Innotrend op dat aan toekomstverkenning (‘trendwatching') deed. Uiteindelijk kwam dit onvoldoende van de grond omdat zowel hij als Frans het naast andere activiteiten deed. "Je hebt volledige commitment nodig, anders verdien je er misschien wel geld mee, maar haal je er niet uit wat erin zit."KJB_090511_(8).JPG

Een ander voorbeeld was het idee van de felicitatiedienst voor startende ondernemers. Via Kamers van Koophandel werden 3000 koffertjes aan starters uitgedeeld. De leveranciers van startersinformatie in de koffertjes zorgden voor de financiering. Voor de landelijke uitrol namen de kosten van handling en distributie tot ruim een miljoen toe terwijl Van Tilburg niet meer dan een paar ton bij elkaar wist te krijgen. Ook onderschatte hij het werk dat ging zitten in de distributie.

De opleiding innovatieconsulent voor werkloze academici die hij in 1990 samen met de UT opzette, werd wel een succes omdat het project zich richtte op de kern van zijn eigen expertise en omdat hij in de UT een gerenommeerde partner had gevonden. Dat hielp om via het Europees Sociaal Fonds financiering te krijgen. Na negen jaar moest hij er toch mee stoppen omdat de UT in verband met certificering hogere eisen ging stellen en omdat het Europees Sociaal Fonds wilde dat er eerst cursisten geacquireerd werden voordat er geld kwam. Dit financiële risico was te hoog.

kjb_screenshot_impressie090511.jpgDe KJB'ers gingen ook zelf aan de slag aan de hand van een ‘brainwrite' oefeningen. Iedereen schreef een vraag op over zijn bedrijf waarover hij wilde sparren met andere KJB'ers. Vervolgens gingen deze papieren rond waarbij iedereen een suggestie opschreef en zich kon laten inspireren door reeds opgeschreven ideeën. Deze inspirerende avond werd opnieuw afgesloten met een ‘durf-te-vragen'-sessie en uiteraard een netwerkborrel.

Klik hier voor een videoverslag van de avond, gemaakt door Jan-Jaap Bats.