Ondernemen vanuit passie

KJB-netwerkbijeenkomst 10 oktober 2011

willem_poterman.jpgOp de presentatie van KJB-lid Erwin Liemburg, die met zijn bedrijf Cocomedia niet alleen websites bouwt maar deze zelfs weet deze te transformeren tot een ‘experience’, haakte de hoofdspreker van deze avond naadloos in. Ook ‘de Veranderman’ vertelde over het thema beleving, maar dan vanuit strategie- en marketingperspectief. Willem Poterman van Alteration had er geen enkele moeite mee om de geïnteresseerde KJB-ondernemers te boeien met zijn verhaal.


Poterman werkt sinds 2004 als zelfstandige en is een expert in marketing & business development. Hij helpt ondernemers zich te focussen op groei door klantwaardeverbetering. Poterman heeft jarenlang ervaring opgedaan in binnen- en buitenland bij diverse bedrijven, waaronder Thomassen & Drijver, Cordis, Apple en Toshiba. Sinds 2009 is hij onder andere verbonden als coach en trainer aan het VentureLab van de Universiteit Twente. Hij gaf veel voorbeelden van bedrijven die ondernemen met passie. Het geheim is de status-quo uit te dagen door je niet te focussen op wat en hoe je het doet, maar vooral waarom. Welk klantprobleem los je op? Waar ben je goed in en waar is je concurrent goed in? Waarom zou ik zaken met jou doen? Vragen waarover de KJB’ers in discussie gingen. Poterman lardeerde zijn lezing met interessante wetenswaardigheden over trends, KAAS, de ‘koeientheorie’, de ‘blue ocean-strategie’ en killing boards. De avond werd zoals altijd afgesloten met een netwerkborrel en een IRL #durftevragen-sessie waarbij iedereen meedacht over de vraag hoe het Labyrinth der Zinnen de verkiezing voor Leukste Plek van Enschede zou kunnen winnen…. Kom je de volgende keer ook? De avond van 14 november gaat over businessmodellen en belooft uiterst interessant en leerzaam te worden. (Wie zich alvast wil inlezen, koop het boek Business Model Generatie van A. Osterwalder, uitgeverij Kluwer)

Door Bianca Minkman